tisdag 21 februari 2012

Gör maxima övning och väntar på syster

Som rubriken säger så gör jag maxima övningar, vilket är matematiska datorprogram där man ska lära sig programerings språk så man ska kunna generera grafer och liknande med hjälp av matematiska program. Kan se ut såhär:


I alla fall, så sitter jag och väntar på att systern ska bli klar på sin Bromma gymnasterna träning. Pågår i två timmar. Tänkte ju att jag skulle bli klar med så jääävla många maxima uppgifter men blev knappt klar med en. Vilket just var "Teori Rita Grafer". Men jag skyller på formlerna som jag måste skriva och tolka som ser fucking ut såhär: 

f:(x+2)*(x-1)*(x-3)/10;
g:x^2-3;
wxplot2d([f,g],
         [x,-5,5],
         [y,-5,5],
         [legend,"",""],
         [style,[dots,1,1],[points,1,2]],
         [gnuplot_preamble,"set title 'Titel';\
                            set xtics 1;\
                            set ytics 1;\
                            set mxtics 2;\
                            set mytics 2;\
                            set key outside;\
                            set grid;\
                            set arrow 1 from -2,-2 to 3,4 lw 3;\
                            set size square"]


men även såhär

f:(x-5)*(x+9)*(x-7+2)/5;
g:x^3-8*(2-1);
wxplot2d([f,g],
         [x,-25,25],
         [y,-500,500],
         [legend,"Blå","Grön"],
         [xlabel,"x-axel"],
         [ylabel,"y-axel"],
         [style,[lines,1,1],[points,3,3]]
         );

Roligt roligt liksom. Tog även lite ego bilder när jag inte riktigt förstod. Blev ju lite såhär:
























Okej, ska nog fortsätta med lovet. Puss och hej!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar